Kezdőlap | NYIFFF '19 | Archívum | Fényképek | Helyszín | Támogatók |
A 18. NYIFFF ideje és helye:
Időpont: | 2010. április 30 - május 2. |
(péntek - vasárnap) |
A versenyre főiskolai / egyetemi hallgatók és doktoranduszok 3-5 fős csapatai
jelentkezhetnek.
(Ha nincs csapatod, ld. lentebb a Magányos Harcosok
Klubját.)
A részvételi díj versenyzők részére csupán 2000 Ft/fő.
ELŐJELENTKEZÉS: ha április 12-ig a csapat hiánytalanul jelentkezik, akkor a részvételi díj - hihetetlen, de így igaz - mindössze
A jelentkezés az űrlap elküldése és a részvételi díj befizetése után a Zsűri visszaigazolásával (e-mail) válik véglegessé. Befizetett részvételi díjat nem áll módunkban visszatéríteni. Az előjelentkezési határidő utáni módosítás esetén a módosított csapattag(ok)nak a teljes részvételi díjat kell fizetni.
A fizikus közösség legmagasabb erkölcsi elismerése, továbbá jelentős összegű pénzjutalom.
Bármilyen kérdés, probléma esetén email: nyifff@ludens.elte.hu
Nyissátok az agyatokat, készüljetek a megmérettetésre:
a Bölcs és Pártatlan Zsűri
Könnyítsétek meg a bölcs és pártatlan zsűri feladat-konstruáló munkáját! Találjatok ki olyan NYIFFF-szerű elméleti vagy kísérleti feladatot, amelyet egy (a zsűri által megnevezett) másik csapatnak kell majd megoldania! Természetesen nektek is fel kell készülnötök a saját feladatotokból, mert a másik csapat megoldását velős és mélyenszántó, tömör és megsemmisítő szakmai bírálatban kell majd részesítenetek. A zsűri a feladat NYIFFF-szerűsége, a megoldás és a bírálat színvonala alapján pontozza a feladatot kiötlő, illetve megoldó csapatot. A kitűzésre javasolt feladatot legkésőbb 2010. április 26-án, hétfő éjfélig kérjük elküldeni a nyifff@ludens.elte.hu címre (ha hamarabb kész a feladat szövege, hamarabb is elküldhetitek). A blöffök és felesleges szívatások elkerülése céljából kérjük, hogy mellékeljetek a feladathoz rövid megoldás-vázlatot ‒ ebből a zsűri láthatja, hogy a kitűző csapat ténylegesen foglalkozott a problémával. A mércét meg nem ütő, nem NYIFFF-szerű, esetleg korábban már előfordult feladatot a zsűri visszaküldi, és újat kér helyette.
Az energia vízből való kinyerése régóta izgatja az emberiséget. A fúziós erőmű néhány évtized múlva várható megvalósításáig sajnos erre eléggé limitáltak a lehetőségek, de ezen kereteken belül a NYIFFF-en résztvevő csapatok máris hozzájárulhatnak a jövő nagy eredményeihez. Ha az emberiség minden energiagondját nem is, de a járművek hajtóenergiájának problémáját már ma is meg tudjátok oldani tiszta vízzel! A vízzel hajtás olcsó, veszélytelen, emellett tökéletesen környezetbarát, nem termel füstöt és széndioxidot, a felhasznált vízzel pedig az utasok akár koccinthatnak is. Persze ha egy járművet vízzel üzemeltetünk, logikus, hogy közlekedjen is benne. Emellett persze az is célszerű, ha a szárazföldön tud haladni, mert nincs mindenütt Balaton. Egy ilyen szerkezet prototípusának megvalósítása a feladat.
Az általatok tervezett és megépített jármű tehát átalakítás nélkül legyen képes közlekedni szárazföldi terepen (többé-kevésbé egyenletes, vízszintes aszfaltúton) és vízi "terepen" (a szigligeti strandon, a Balaton kb. fél‒egy méter mély vízén úszva) egyaránt. A jármű egyetlen energiaforrása normál hőmérsékletű, a Balatonból merített, további manipulálásnak alá nem vetett folyékony víz gravitációs helyzeti energiája lehet, melyet az általatok készített szerkezet a jármű hajtására használ fel. A víz helyzeti energiája legfeljebb 3,14 Joule (= π J) lehet. A helyzeti energia alapszintjét a jármű legalsó pontjától számítjuk.
A járművek bemutatója (a helyi lehetőségek függvényében) május 1-jén szombaton előbb egy csoportos szárazföldi verseny, majd egy csoportos vízi verseny formájában történik. (Ha versenyre technikai okok miatt nem kerülhet sor, a zsűri egyenként vizsgálja meg és értékeli a résztvevő csapatok készítette járműveket.) Mindkét versenyen azt mérjük, hogy a kezdeti álló helyzetből indulva milyen messzire viszi el a fent megadott helyzeti energiájú víz a járművet.
A jármű két élte közötti váltás során semmilyen külső beavatkozás, mechanikai módosítás, átprogramozás, átkapcsolás vagy egyéb információ és/vagy energiaközlés nem megengedett; kivéve, hogy ki/behelyezzük a vízből/vízbe. (A ki/bemászás tudományát nem várjuk el a szerkezettől.) A versenyen a szárazföldi forduló után a járművek tankolás után újból 3,14 J vízenergiára feltankolva kezdik a vízi fordulót.
A kiértékelés és pontozás alapja a jármű által a két versenyszámban megtett út mértani közepe. A szerkezet ötletességéért, NYIFFF-szerűségéért, a megvalósítás esztétikumáért a zsűri különlegesen méltányolható esetben extra pontot adhat.
Építsetek 1 db A4-es papírlap felhasználásával minél erősebb, legalább 42 cm hosszú kötelet! A papírlap bárhogyan manipulálható, vágható, téphető, hajtogatható, stb., de új anyag (pl. víz, ragasztó) nem kerülhet a kötélbe. Az épített kötél mindkét végére igazi kötéldarabokat erősítsetek, az erőmérés elvégzése céljából. Az igazi kötelet a zsűri biztosítja. A két rögzítési pont távolsága a papírkötélen legalább 42 cm kell hogy legyen. A két igazi kötél szabad végeire kössetek hurkokat! A Zsűri a két hurkot fogja növekvő húzóerővel terhelni, elszakadásig. (A kötelet elszakadtnak tekintjük, ha irreverzibilis hosszváltozást szenved, vagy kibomlik az igazi kötelek rögzítése, vagy a végén a hurok. Az igazi kötél elszakadása esetén a Zsűri az ekkor alkalmazott erőt tekinti a csapat által készített kötél max. terhelhetőségének. A csapat több kísérleti kötélpéldányt is készíthet, de a végleges objektumok kizárólag a zsűri által adott színes papírlapokból (3 db) készülhetnek. A méréseket ezeken foguk végrehajtani. Ha több konstrukciót is bemutattok, a legjobbat pontozzuk.
Bemutatási határidő: vasárnap éjjeli 02 óra.
A feladat max. pontszáma: 30
A magatokkal hozott fél literes műanyag Coca-Colás palackot töltsétek színültig vízzel! Ezután minél rövidebb idő alatt az összes vizet szedjétek ki az üvegből! Olyan módszert használjatok, amely során az palack nem szenved irreverzibilis változást., azaz a kísérlet ugyanazzal a palackkal megismételhető! Az előzetes próbálkozások és a kísérleti bemutató a tábor területén vagy közvetlen környékén, nyílt helyen, (javaslat: focipálya, erdő) történjenek. A kísérletekről videofelvétel készül. A pontozás a vízkiszedés ideje alapján történik. Rossz pont, ha marad víz az üvegben.
Bemutatási határidő: szombat déli 12 óra
A feladat max. pontszáma: 20
Csináljatok szivárványt! Minél szebbet, kontrasztosabbat, minél nagyobb ívűt! Mutassátok be a zsűrinek, és fényképezzétek is le!
Bemutatási határidő: vasárnap reggel 09 óra
A feladat max. pontszáma: 15
Keressétek meg a
p sh (x) = x
egyenlet zérustól különböző megoldását, ahol 0< p <1 . A megoldáshoz használható eszközök: egy gemkapcsokból készített lánc, egy vonalzó vagy szabócentiméter és egy olyan régi típusú zsebszámológép, ami csak a négy alapműveletet tudja. A zsűri minden csapatnak egy doboz gemkapcsot ajándékoz a feladat végrehajtásához. Dolgozzátok ki az algoritmust, és teszteljétek néhány p értékre! Ezután hívjátok oda a zsűri két tagját, akik egy új p értéket adnak nektek, majd megvárják, amíg a jelenlétükben elvégzitek a szükséges méréseket és számításokat, végül pedig prezentáljátok az egyenlet megoldását (két, rosszabb esetben egy tizedes pontossággal). Az eljárásról és a számításról utóbb jegyzőkönyvet kell készíteni.
Bemutatási határidő: vasárnap éjjel 02 óra
A feladat max. pontszáma: algoritmus 15, számítás 10
Mérjétek meg a Hold fázisát! (Ez alatt az a 0 és 1 közötti szám értendő, mely a látszó megvilágított terület és a teliholdkori látszó terület hányadosa.) Az eredményt százalékban kérjük kifejezni. Adjátok meg pontosan azt az időpontot, amire a mérés vonatkozik! Pótkérdés: a két telihold közötti időszak hányadrészénél tart a Hold a mérés pillanatában?
A jegyzőkönyv beadási határideje: vasárnap reggel 8 óra
A feladat max. pontszáma: 25
Ha egy dobókocka egyes oldalakra esésének valószínűségei p1, p2, stb, akkor az információelmélet szerint dobásonként -Σi pi log2(pi) bit információt generálhatunk a kockával. Vizsgáljátok meg, hogy egy (a * a * b) oldalú négyzetes hasábot használva "dobókockaként", dobásonként mennyi információ generálható! Mekkora a 6-os vagy 1-es dobás valószínűsége az a/b arány függvényében, illetve hogy függ a generálható információmennyiség ettől az aránytól? Végezzétek kísérleteket a zsűri által biztosított standard dobóhasábokkal, és hasonlítsátok össze a mérési eredményeket az általatok végzett elméleti számításokkal! Készítsetek jegyzőkönyvet, amely tartalmazza az elméleti számításokat, a mérési eredményeket és azok kiértékelését!
A jegyzőkönyv beadási határideje: szombat éjfél, 24 óra
A feladat max. pontszáma: 30
A Naprendszer adott égitestjére tervezzetek olyan - minél fejlettebb - állatot, mely ott él, és a tápláléklánc csúcsán van! Adjatok róla minél részletesebb és sokoldalúbb leírást! Minden csapat sorsolással kapja meg a maga égitestjét, sorsolás péntek este a Villámkérdések után. A tervezett állatotokról szombaton 20 órakor egy konferenciát tartunk, ahol 5 perces előadás során kell bemutatnotok az állatot. Az előadáshoz legfeljebb 1 ívnyi csomagolópapírra előre megrajzolt ábrát használhattok.
Javasolt szempontok (nem kell mindegyikkel foglalkozni, csak amit érdekesnek és jellemzőnek találtok az adott állatra):
Bemutató: szombat 20 órakor, minikonferencián.
A feladat max. pontszáma: 42
Oldalirányba térítsünk ki egy (lehetőleg levelek nélküli, kb. egyenes) ÉLŐ faágat: csillapított rezgést fog végezni. Csillapít egyrészt a levegő okozta közegellenállás, másrészt a faág anyagának rugalmasságtanon túli, disszipatív, ún. reológiai viselkedése. Utóbbit a Kelvin-modellel jellemezve - a reológiai fékezőerő arányos a kitérés sebességével - határozzátok meg a modellben szereplő arányossági tényezőt! Mit vártok és mit tapasztaltok, hogyan függ ez az ág hosszától és keresztmetszetétől? A kísérletezést a tábor területén kívül (például a tábor fölötti erdős részben) végezzétek! A kísérletek során a faágakat letörni, a fákban maradandó sérülést vagy alakváltozást okozni TILOS!
A módszer bemutatásának határideje: szombat déli 12 óra
Jegyzőkönyv beadási határideje: szombat 24 óra
A feladat max. pontszáma: 40
Fizikai fogalmak elmutogatása a csapatnak a Most mutasd meg! szabályai szerint (beszélni, betűket mutogatni nem szabad). A csapat egyik tagja mutogat, a többieknek kell kitalálni a fogalmat. A többi csapat elrabolhatja a megoldást. Az egy fogalom mutogatására szánt időt korlátozzuk.
A játékra szombaton este, a vacsora és a Fiktív állatos konferencia után
kerül sor.
Max. pontszám: fogalmanként 6 pont.
A B&P Zsűri erőt és fáradságot nem kímélve prezentál a versenyzők számára egy fizikában nem képzett, ám a fizika iránt érdeklődő bölcsészlányt. Neki kell elmagyarázni egy vagy két (a csapat által húzott) fizikai fogalmat. Egy fogalom elmagyarázására öt perc áll a rendelkezésetekre. A magyarázatot egy vagy több csapattag vezetheti elő. Rajzolni lehet, de nem illik, képleteket használni nem szabad. A zsűri a fizikai fogalom lényeges vonásainak tényleges bemutatását, fontosságának érzékeltetését, a magyarázat laikusok számára is érthető voltát, az előadás érdekes és érdekfeszítő voltát értékeli, valamint azt, mennyire sikerült a bölcsészlányban felkelteni „a fizika a legszebb és legérdekesebb tudomány” érzését, illetve ellenkezőleg, mennyire sikerült vele megutáltatnotok a fizikát. Kérjük, a bemutató után adjátok le a csapat névjegyét és az elmagyarázott fogalom hivatalos megnevezését a bölcsészlánynak.
Akció: szombat folyamán folyamatosan, reggeli utántól éjfélig.
Max. pontszám: fogalmanként 20 pont.
A feladatot szombat délután, a strandon kell megoldani. Kérjük a csapatokat, készüljenek fel az egybites aszinkron kommunikációra. Egy bit: színes papírlap felmutatása vagy nem felmutatása. Az akciót a lap forgatása, lengetése, arcjáték vagy hangeffektusok nem kísérhetik. A csapat két tagja az adó (egy kódol, egy mutogat), a többi a vevő. Átviendők: vektorgrafikus ábrák. Példákat alább mutatunk. Az átvitelre rendelkezésre álló idő max 20 perc.
Max. pontszám: fogalmanként 50 pont.
Adott egy meghajlított fémdrót és egy fém anyacsavar, amely fel van fűzve a drótra. A drót két végpontját összekötő hungarocell darabot vízszintesen tartva határozzuk meg a drót és az anyacsavar közti csúszási súrlódási együtthatót!
Használható eszközök:
Megjegyzés: A drót alakját nem szabad megváltoztatni vagy a hungarocellről leszerelni. A drót által meghatározott görbe bármely pontjához illesztett kör sugara sokkal nagyobb mint a drót teljes hossza.
Kitűzte: Bolyai-SOKK
Kapja: Kvarkangyalok
A kis törpék a tavaszi törp-kupaktanácson eldöntötték, hogy le akarják körözni az angol törpcsapatot a pázsitnyíró versenyen és motoros kaszát készítenek. A törpfőnök túl költségesnek találta a motoros kaszák előállitását, így nem egyezett bele az új kaszák készítésebe. Azonban öt elszánt kis törp elhatározta, hogy bejárják a törpfalu környékét és a talált tárgyakból összeállítanak egy motort. Ha be tudják bizonyítani, hogy az általuk készített motor elég nagy hatásfokkal működik, akkor a törpfőnököt meg tudják győzni, hogy támogassa őket.
A törpök a fáradtságos keresgélés során a következő tárgyakat találták a környéken: egy nagy gyufásdobozt tele gyufákkal, 3 befőttesgumit, két 4,5 V-os laposelemet, 3 gémkapcsot, egy 5 cm hosszú szeget, 1 m damilt, gyantát, alufóliát, vékony rézdrótot és átlátszó ragasztószalagot. Mivel ezek az eszközök még mindig nem voltak elegendők a motor előállitásához, Elektrotörptől kölcsönkértek két permanens mágnest, cint, forrasztópisztolyt valamint a nagy becsben tartott multiméterét. Ezek az eszközök elegendők kell legyenek egy olyan motormodell elkészítéséhez, amelynek hatásfokát lemérve a törpfőnök meggyőződhet róla, hogy a törpök nagy eséllyel indulhatnak a pázsitnyíró versenyen.
A csapat feladata, hogy a motort elkészítse és lemérje annak hatásfokát.
Kitűzte: KASZA
Kapja: Alsace
Vizsgáljátok a folyadékban (pl. szénsavas ásványvíz, sör) keletkező gázbuborékokat! Milyen erők hatnak a buborékokra? Mekkora egy sima, vízszintes felületen növekvő buborék mérete, amikor leválik a felületről? Függ-e a méret a felület anyagától? Mik okozzák a sörben is gyakran látható buborékcsatornákat? (sok kis buborék, amelyek egy pontból indulnak ki, és olyan, mintha egy fonálra lennének felfűzve) Hogyan lehetne a buborékok erejének felhasználásával "örökmozgót" csinálni?
A kitűző csapat egy üveg buborékos ásványvízet biztosít.
Kitűzte: STB
Kapja: KASZA
A kvarkangyalok, ahogy a nevük is mutatja, szeretik a túrót (németül: Quark). Éppen ezért szeretnének erről a mennyei eledelről minél többet tudni. Ahhoz, hogy a legfinomabb összeállítást hozhassák össze, szükségük lenne a tejtermék reológiai tulajdonságainak ismeretére. A tökéletes krémtúró elkészítésének érdekében végezzetek méréseket, amikben a sűrűség- és viszkozitás hőmérséklettől való függését vizsgáljátok. A mérésekhez szükséges alapanyagot az angyalok fogják szolgáltatni, a mérés mikéntjét a csapatra bízzuk.
Kitűzte: Kvarkangyalok
Kapja: Tour de Flash
Kísérletezzétek ki mi a legmenőbb stratégia a klasszikus székfoglalós játékban 1, 2 …N−1 szék esetén, ahol N a játékosok száma. (A klasszikus székfoglalós játék lényege, hogy a N−1 széket egy körben elhelyezünk, és a résztvevők a székek körül haladnak körbe, amíg szól a zene, majd mikor leáll a zene, megpróbálnak leülni egy-egy székre. Akinek nem jut szék, az kiesik a játékból, és a játék megy tovább N−2 székkel.) Résztvevőnként különböző stratégiát kövessetek (pl. szék mellett totyogó majd átugró, másik fenekében matató, maga körül hadonászó−közben helyteremtő stb.). Végezzetek több mérést és állapítsátok meg, hány szék esetén mi a nyerő stratégia!
A számotokra legideálisabbnak tűnő stílusokat teszteljétek tovább, úgy hogy egy csapattag a vizsgált stílusban játszik, a többi pedig referenciaként egyenletes léptekkel halad körbe.
A nyerő stratégiát, stratégiákat szöveggel és grafikonnal (a grafikon lehet hely-idő, sebesség-idő, szögsebesség-idő vagy bármi más, ami jól mutatja a mozgás jellegét, illetve a nyerési valószínűséget) magyarázzátok el és mutassátok be!
Kitűzte: Digitális Stirling motor
Kapja: Bolyai-SOKK
Találjatok ki és valósítsatok meg minél több fizikai mérést vagy elemi („kétkezi”) matematikai módszert, aminek segítségével minimális számolás után meghatározhatók az alábbi matematikai konstansok közelítő értékei:
π – Ludolf-féle szám ( ≈ 3.1415…)
e – Euler-féle szám ( ≈ 2.71828…)
φ – aranymetszés száma ( ≈ 1.618…)
Kitűzte: Alsace
Kapja: Digitális Stirling motor
STB | Gábor Attila | BME fiz MSc 1. |
Herein András | BME fiz MSc 1. | |
Szíjártó Rita | BME fiz MSc 1. | |
Tóta Ádám | BME fiz MSc 1. | |
KASZA | Kelemen Jenő | Babes-Bolyai, Kolozsvár, fiz 2. |
Felházi Zoltán | Babes-Bolyai, Kolozsvár, fiz 2. | |
Asztalos Örs | Babes-Bolyai, Kolozsvár, fiz 2. | |
Újvári Szeréna | Babes-Bolyai, Kolozsvár, fiz 1. | |
Mertz Gábor | Babes-Bolyai, Kolozsvár, fiz 3. | |
Bolyai-SOKK | Sándor Bulcsú | Babes-Bolyai, Kolozsvár, fiz 2. |
Csiki Boróka Mária | Babes-Bolyai, Kolozsvár, fiz 2. | |
Péter Zsombor | Babes-Bolyai, Kolozsvár, fiz 2. | |
Bakos Katinka | Babes-Bolyai, Kolozsvár, fiz 1. | |
Varga Levente | Babes-Bolyai, Kolozsvár, fiz 2. | |
Tour de Flash | Lukács Katalin | ELTE csill 6. |
Tuzson Gergely | ELTE fiz BSc 1. | |
Varga József | ELTE csill dokt 1. | |
Verebélyi Erika | ELTE csill dokt 1. | |
Digitális Stirling motor | Tóth Zsolt | ELTE fiz BSc 2. |
Kőfaragó Mónika | ELTE fiz BSc 2. | |
Bakó Tamás | ELTE fiz BSc 1. | |
Radnai Tamás | ELTE fiz BSc 2. | |
Kvarkangyalok | Almády Balázs | BME fiz BSc 1. |
Horváth Balázs | BME fiz BSc 1. | |
Kátai András | BME fiz BSc 1. | |
Nagy Károly | BME fiz BSc 1. | |
Siska Veronika | BME fiz BSc 1. | |
Alsace | Szécsényi István | ELTE fiz 5. |
Markó Gergely | ELTE fiz 5. | |
Kómár Péter | ELTE fiz 5. | |
Mones Enys | ELTE fiz 5. |
Balogh László, Dávid Gyula, Fülöp Tamás, Lajkó Miklós, Pál András, Varga Dezső
Lakatós Dóra, Balog Dániel, Tóth Bálint
Backhausz Ágnes, Csiszár Ágnes, Csiza Beáta, Szász István Szilárd, Serényi Tamás