Kreatív fizika csapatverseny
Archívum: 1993
Helyi feladatok
A) Kiserleti feladatok
======================
A1:
Epitsetek a tabor teruleten talalhato anyagokbol olyan fizikai rendszert, amely
kulso energiaforras (egyen- vagy valtoaram, gaz, szel, tuz, rugo, elolenyek stb)
nelkul folyamatosan legalabb harom percig csillapitatlan periodikus mozgast vegez!
Az amplitudo nem valtozhat, kis frekvenciaingadozas megengedett. A periodikusan
mozgo alkatresz a vitak elkerulese vegett szabad szemmel lathato de a tabor
meretenel nem nagyobb szilard test legyen. Otletedet ne oszd meg a konkurens
csapattal, ezert keretik a berendezest a csapat fohadiszallasaul szolgalo
fahazban felepiteni. Ha a berendezes mukodik, akkor barmikor (nappal) behivhatod
a zsurit hitelesiteni az eredmenyt. Korabban is letezett, nem altalatok
letrehozott periodikusan mozgo szerkezet (pl. karora) bemutatasat a szuri
baratsagtalan lepesnek tekinti. A rendszernek a megfigyeles 3 perce alatt
legabb negy jol elkulonitheto es felismerheto periodust kell befutnia.
Figyelem! A zerus amplitudoju mozgasokat a matematikus konvencioval ellentetben
nem tekintjuk periodikusnak.
A2:
Elektromos jelensegeket koznapi kornyezetedben is konnyen letrehozhatsz pl.
muanyagtalpu szek segitsegevel. Hozz letre egyszeru eszkozokkel, (halozati
aram, es zseblampaelem vagy akkumulator nelkul) eszreveheto magneses hatast!
A3:
Keszits jegkockatartoban teglatest alaku prizmat, amely alkalmas a nap fenyenek
legalabbis reszleges felbontasara!
A4:
Keszits WC papirbol laza, illetve szoros gurigakat es merd meg a
fraktaldimenziojukat! A meresi jegyzokonyvet kerjuk beadni!
B) Kozos irasbeli feladatok
===========================
B1:
Definialjuk az univerzalis szunyogallandot, adjunk ra pontos meresi utasitast,
becsuljuk meg erteket koznapi tapasztalatok alapjan, vegul allitsunk fel olyan
dinamikai modellt, amelynek alapjan az allando erteket
- a tapasztalattal legalabb nagysagrendben megehuezoen
- mas ismert univerzalistermeszeti allandokbol levezethetjuk!
B2:
Mint tudjuk:
HH + ClCl = 2 HCl
Azonos atalakitasok kovetkeznek:
HH - 2 HCL ClCl = 0
(H - Cl)^2 = 0
H = Cl
Teljesult tehat az alkimistak alma, az elemek kolcsonos egymaba alakithatosaga.
Vagy megsem? Hol a csalas? Mit szabad tenni a kemiai egyenletekkel, esw mit nem?
Mi az ertelmezesi tartomanyuk? Milyen algebrai strukturan kell dolgoznunk?
B3:
Tervezzunk olyan berendezest, amely egy franciaagyba szerelve tevedhetetlenul
kimutatja az agyban pillanatnyilag tartozkodo szemelyek szamat! A detektort
nem befolyasolhatja a userek sulya, es azzal sem lehet becsapni, ha a
paciensek idonkent egymasra masznak. Jo detektalast !
C) Kozos szobeli feladatok
==========================
C1:
Probaljuk dimenzionalis uton megbecsulni, mennyi energiat tartalmazhat egy fa
(realisztikus adatokkal dolgozzunk) ! Igazoljuk szamitasunkat a favagashoz
szukseges illetve az elegetesekor felszabadulo energia kiszamitasaval!
C2:
Dyosn javaslata szerint a Naprendszer bolyginak anyagat egy a Fold - Nap
tavolsaggal megegyezo sugaru gombhejja kell atrendezni. Ekkor ket legyet
utunk egy csapasra: a gomb belso feluleten rengeteg ember elfer (pontosan
mennyi??), es felfoghatjuk a Nap teljes kisugarzott energiajat. Vizsgald meg
az otletet mechanikai, szilardsagtani, csillagaszati, termodinamikai,
meteorologiai, agrar, sprt, szociologiai stb szempontbol! Hogy lehet egy
ilyen gombot felismerni egy kulso csillagrendszerbol?
C3:
Igaz-e, hogy a kover nok jobban vonzzak a ferfiakat, mint a sovanyak?
Persze, hogy igaz, de ez meg nem a teljes valasz. Sorolj fel minel tobb olyan
fizikai folyamatot, amelu ket egymas mellett bekesen acsorgo ember kozott
erohatast kozvetit! Becsuld meg e hatasok relativ nagysagrendjet! Van-e
kulonbseg ezen hatasokban nem, rassz, eletkor, vallas, nemzetiseg, foglalkozas
stb szerint?
C4:
Rajzfilmekben gyakran latni, amint egy csokor lufi felemel egy embert.
Hany lufi kene ehhez? Es a Marson?
C5:
A mellekelt (bocs itt most nem lesz) felvetelen Newton lathato, amint eszebe
jut a Poisson egyenlet vegtelen regularis megoldasa. Becsuljuk meg a kep
alapjan a nagy gondolat szuletesehez szukseges idot!
C6:
Lehet-e sort reszecskedetektornak hasznalni?
C7:
A kresz legujabb modositasa szerint a fenysebesseg holnaptol a felere csokken.
Milyen megfigyelheto kovetkezmenyei lesznek ennek koznapi kornyezetedben?
C8:
Hozzunk fel erveket a szagok hullamtermeszete mellet!
C9:
Hany bit informacio van a Velencei-hegyseg turistaterkepen (megtekintheto a
zsurinel)? Egy 20 km es tura soran ennek hanyadreszet hasznalod fel?
C10:
Jegyzeteleskor a ceruza elkopik. Hany bit/s sebesseggel?
(igy lett kiadva a feladat, de ez hibas! a helyes feladat:
Hany bit/cm -el kopik a ceruza...)
C11:
MIlyen fizikai hatas okozhat csillagrengest? Hogyan vehetjuk ezt eszre?
C12:
A mellekelt kepen egy gleccser jegsziklai lathatok (diavetites a zsuri
szobajaban) Magyarazd meg a sziklak alakjat, es becsuld meg meretuket!
C13:
Legyen F, G, H fizikai mennyiseg, es H=FG. Bizonyitsdd be, hogy ha H
megmarado mennyiseg, akkor F es G is megmarado, vagy egyik sem.
Ha ebben megnyugodtal, akkor legyen H=impulzus, G=sebesseg,
F=tomeg. Tudjuk, hogy Tudjik, hogy az impulzus es a tomeg megmarado mennyiseg,
a fentiek szerint tehat a sebesseg is megmarad. Vagyis a gyorsulas azonosan
nulla. Vagy megsem?
D) Villamkerdesek
=================
D1:
Milyen jelensegekbol lehetne arra kovetkeztetni, hogy az ido nem egy, hanem
ket dimenzios?
D2:
Galilei a pisai ferde tornybol golyokat potyogtat. Melyik er hamarabb foldet
ket egyforma meretu fa ill. vas golyo kozul?
D3:
Ket rudmagnes (AB es CD) vonzza egymast, es egymashoz tapad, ha az elso magnes
B veget a masodik C vegehez kozelitem. Ezutan a masodik magnest merforditom,
es csodak csodaja; a B a D veget is vonzza. Ez meg hogy lehet?
D4:
Ha a sorosuveget az asztalra csapom, kifut a habja. Miert? Ird le reszletesen
a folyamatot!
D5:
Miert vekony es kemeny a langos kozepe?
D6:
Cseng a fulem. Miert es mekkora frevenciaval?
D7:
Bizonyos apro lepkefajok himjei akar 50 km tavolsagbol is megtalaljak a nostenyt.
Adj ebbol ebbol kiindulva becslest az atomok meretere!
D8:
Mekkora a dagaly nagysaga az Atlanti ocean kozepen 1993. majus 1.-en?
D9:
Egy cigarettafust-karika nehany masodpercig el. Becsuld meg ennek alapjan egy
tornadotolcser es egy mersekelt ovi ciklon elettartamat!
D10:
Egy hosszu rudmagnest kor alakura hajlitunk es a ket veget osszeragasztjuk.
Ezzel mintegy bezartuk a rudba a magneses teret. Hogyan lehetne megis kimutatni?
D11:
Gomb alaku 10 cm sugaru uregben 200 Celsius fokos oxigen van. Mekkora erot
gyakorol a gaz az ureg falara?
D12:
Egy egyenlo karhosszusagu emelo ket karjara egyforma tomegeket helyezunk.
A forgatonyomatekok egyenlosege miatt az emelo barmilyen szogben egyensulyban
van. Megis a gyakorlatban kizarolag a vizszintes egyensuly helyzet fordul elo.
Miert?
D13:
Tekintsunk egy 10^-12 Foldtomegu tomegpontot. Ettol 7 m tavolsagban
kezdosebesseg nelkul elengedunk egy 1 kg -os tomegpontot. Hol lesz ez a
tomegpont 2 s mulva?
D14:
Egy homogen gravitacios terben fuggoleges tengely korul allando szogsegesseggel
(omega) forgo R sugaru gomb legmagasabb pontjarol kezdosebesseg nelkul
tomegpontot inditunk. A surlodasi egyutthato mu. A gomb meluik pontjanal
hagyja el a tomegpont a feluletet?
E) Az egyes csapatoknak kiadott kerdesek
========================================
E1:
Vizsgald meg a Newton torveny a Schrodinger egyenlet, a Maxwell egyenletek
stb viselkeset kepzetes ill. komplex idovaltozo eseten! Melyiknek lehet
fizikai ertelmet tulajdonitani, es mi is ez?
E2:
Adott nu setalasi sebesseghez adjuk meg az optimalis lepeshosszot (l) ugy, hogy
az energiaigeny minimalis legyen! Milyen modellt tudsz alkotni a jelensegrol?
Milyen kiserleti ellenorzes lehetseges? Vizsgald meg a lejto (alfa) es a
nu>>1 hataresetet !
E3:
Elemezzuk a kosarlabda bunteto dobas ket technikajat! (fej feletti es csipo
alatti) es indokoljuk a yakorlatban az egyik vagy a masik modszer alkalmazasat!
Mi szolhat a kevesbe isnert modszer mellett? Melyik dobas kivan nagyobb indulo,
illetve melyik ad nagyobberkezo sebesseget? Mi ennek a jelentosege?
E4:
Minden viziturazo tudja. hogy 2 utuassal maskent megy a hajo, mint 3-mal, vagy
4-el. Probaljuk megallapitani, hogy (azonos testi felepitesu, kondicioju stb
evezosoket feltetelezve) melyik er hamarabb celba 500 meteren: egy ferfi
K1-es (egyszemelyes kejek) vagy C2-es (ketszemelyes kenu). Mi a helyzet a noi
K2-essel?
E5:
Sokszor hallani gyenge illetve eros magneses terrol. Probaljuk meg definialni
ezeket a kifejezeseket a legegyszerubb esetben: elektron a kristalyracsban
+ B ter! Lehet, hogy nem is letezik eros ter? Tudunk e mas peldat mondani?
E6:
Harom urhajo lebeg a semmiben szabalyos haromszoget alkotva, feszes kotelekkel
osszekotve. Egy elore megbeszelt idopontban raketaik pillanatszeru
beinditasaval forgasba hozzak a rendszert. a raketak termeszetesen a korulirt
kor erintoje iranyaban mutatnak. Mi tortenik a kotelekkel a start pillanataban:
Megfeszulnek, ellazulnak, elszakadnak, vagy valami mas szornyubbet muvelnek?
E7:
Ket homogen kocka alaku test mozog egymas gravitacios tereben. Ha a szokasos
kozelitessel tomegpontnak tekintjuk oket, akkor egy kritikus tavolsagon belul
mar ez nem elhanyagolhato hibat jelent ( kb 10%) Hohuan fugg ez a kritikus
tavolsag a kockak surusegetol? Van-e krititkus suruseg?
E8:
Egy regi sci-fi filmben szerepelt az Ellenfold, amely a Folddel azonos palyan
kering, csak a Nap tulso oldalan, igy a csillagaszok meg sosem lathattak.
Mikor es milyen iranyban kell inditani az Ellenfoldre indulo urhajot, hogy
ballisztikus palyan a leheto leghamarabb odaerjen? Mennyi ideig tart ez az ut?
(ballisztikus palyan a minimalis energiaju Hohmann palyak egyiket ertettek)
E9:
Nevezzuk egy bolygo gravitacios ketrecenek azt a tartomanyt, ahol abolygo
vonzasa erosebb mint a kozponti csillage. Szamitsuk ki a Fold gravitacios
ketrecenek meretet! Lehet, hogya Hold nem is a Fold, hanem a Nap korul kering?
Vagy megis?
E10:
Dominosort telepitunk enyhen novekvo meredekdegu gyenge lejtore. Mennyi a
felborulasi hullam sebessege a lejto kulonbozo pontjaiban, hol all meg a hullam?
E11:
Egyesek azt javasoltak, hogy a buvar nehez palack helyett egy csovet vigyen
magaval es a felszinrol szivjon levegot. Mi korlatozza a modszer
alkalmazhatosagat? Mekkora az igy elerheto maximalis melyseg? Masok szeint a
buvar altal elerheto melyseg elozetesen megmerheto ugy, hogy letrara allitjuk
es egy csovon egy tartalybol vizet szivatunk fel vele. igaz ez? Milyen kapcsolat
van a ket adat kozott?
E12:
Vizcsepp novekszik a falon. Mekkora lesz, amikor elindul lefele? Mekkora a
merete, ha allando sebesseggel csordogal lefele? Miert nem igaz ez?
E13:
Fejjel lefele allitott U alaku lezart uvegcso ket szaraban
a/ tomor
b/ ureges
femgolyok vannak. A ket golyo hotagulasi egyutthatoja lenyegesen elter
egymastol. Az U cso legfelso pontjaban egy kis dugattyu helyezkedik el, amely
ide-oda mozoghat. a csoben. Mi tortenik a homerseklet valtozasakor?
E14:
egy mobiusz szalag peremen aramvezeto drot huzodik. A hurkon at az egyik iranyaban
idoben egyenletesen novekvo magneses mezo halad at. Mit mutat a voltmero?
(A hurok egy tetszoleges pontjan iktatjuk be a voltnerot, megszakitva a
vezeto drotot.)
E15:
Amikor egy chip, vagy mas felvezeto eszkoz elkeszul, a legelso teendo a Hall
meres elvegzese, amibol kiszamithato a tolteshordozok koncentracioja.
tegyuk fel, hogy a minta teglalap alaku. Vazoljuk fel a mintan belul az
erovonalak menetet, es allapitsuk meg, hogy adott B mellet hol lehetnek labak,
ha jo merest akarunk! Vizsgaljuk meg a B->vegtelen hataresetet! Hogyan valtozik
a minta ellenallasa (kb!) B fuggvenyeben?
E16:
Jelkepezze a valos szamok halmaza (R) az idot. Ekkor idotukrozesen
az R |-> R, t |-> -t transzformaciot ertik. Igen am, de az idonek nincs
kezdopontja, tehat barmilyen t0 pontra is lehet tukrozni, es ez a
R |-> R, t |-> t(0)-(t-t0) transzformacio.
Jelkapezze R^3 a teret. Ekkor a mozgasokat az r: R |-> R^3 fuggvenyek irjak le.
egy ilyen mozgas idotukrozottje:
rt0: R |-> R^3, t |-> rt0(t)=(t0-(t-t0))
Bizonyitsuk be, hogy r csak akkor invarians a t0 idotukrozesre, ha konstans
lekepezes, azaz, ha a mozgas "allas". Ugyanakkor ismeretes, hogy a mechanika,
amely nemcsak "allo" mozgasokat ir le invarians az idotukrozes(ek)re.
Nincs itt ellentmondas?
Résztvevők, eredmény
1. |
Spintér [ELTE] |
294 pont |
|
Bihari Zsolt, Kátai Szabolcs, Lévay Ákos, Peták Attila |
|
3-4. |
Valencei phelharmonikusok [ELTE] |
247 pont |
|
Csahók Zoltán, Domokos Péter, Derényi Imre, Erl Zsuzsa, Hauer Tamás |
|
12. |
Alain Delon [ELTE-Kandó] |
93 pont |
|
Hajdú Gábor, Király Andrea, Molnár Attila |
|
14. |
Öreglányok [ELTE] |
49 pont |
|
Kulacsy Katalin, Kinczli Zoltán, Szokoly Gyula, Hajnal Zoltán |
|
n.a. |
??? [ELTE-KLTE] |
n.a. |
|
Siklér Ferenc, Daruka István, Czirók András, Börzsönyi Tamás, Etesi Gábor |
|
n.a. |
??? [ELTE] |
n.a. |
|
Kiss Tamás, Károlyi Antal, Fajszi Bulcsú |
|
n.a. |
??? [ELTE] |
n.a. |
|
Szabó Szilárd, Somfai Ellák, Sinkovics Annamária, Bodor András |
|
n.a. |
??? [ELTE] |
n.a. |
|
Zétényi Miklós, Demeter Gábor, Kiss Zsolt |
|
n.a. |
??? [ELTE] |
n.a. |
|
Fülöp Gábor, Bíró Imre, Gyűrűsi József, Janzsó Dávid |
|
n.a. |
??? [ELTE] |
n.a. |
|
Csilling Ákos, Pásztor Gabriella, Juhász Attila, Horváth Gábor |
|
n.a. |
Tékozló Hurrikán [ELTE] |
n.a. |
|
Budai, Laux, Renner, Sasvári Márton |
|
n.a. |
??? [ELTE] |
n.a. |
|
Borbély, Pollner Péter, Molnár Ingo |
|
n.a. |
Majd a Falus megmondja [ELTE] |
n.a. |
|
Falus Péter, Fehér Títusz, Káli Szabolcs, Pócsik Márta, Szalkay Ákos |
|
n.a. |
??? [ELTE] |
n.a. |
|
Horváth Tibor, Balázs-Csiki László, Bodó Alex |
|
n.a. |
??? [ELTE-JATE] |
n.a. |
|
Jurányi Fanni, Ligárt László, Pafka Szilárd, Varjú Katalin, Kulcsár Béla, Sallai László, Veres Gábor, Katz Sándor |
|
n.a. |
??? [ELTE] |
n.a. |
|
Mészáros András, Nemes Norbert, Molnár Dénes, Budavári Tamás, Kertész |
|
n.a. |
??? [ELTE] |
n.a. |
|
Pomozi István, Veisz László, Bálint Péter |
|
n.a. |
??? [JATE] |
n.a. |
|
Mérai Nóra, Ménesi Gizella, Király Sándor, Bakonyi Zoltán, Orosz Tamás |
|
n.a. |
??? [ELTE] |
n.a. |
|
Lugosi Krisztián, Körmendi György, Cseh Zoltán |
|
n.a. |
??? [ELTE] |
n.a. |
|
Ullmann Attila, Fehér László, Borbély András |
|